מפרצת של האאורטה הטורקלית, (אבי העורקים), האומנם מחלה נדירה ?

בעוד מספר חודשים נציין 5 שנים למותו הכואב של הזמר האהוב אריק איינשטיין. כפי שפורסם אריק ניפטר בגלל דימום פנימי קשה שנגרם בגלל קרע של האאורטה (אבי העורקים) הביטנית. מעניין להזכיר שגם פרופ אלברט איינשטיין נפטר מקרע של האאורטה (בשנת 1955). במחלקת ניתוחי לב בבית החולים שיבא בתל השומר, ציינו השבוע אלף (!) ניתוחי החלפת אבי העורקים.

מהי בעצם האאורטה?

אז.... האאורטה הניקרא/ת  גם אבי העורקים, הוא כלי הדם הגדול ביותר בגופנו. סוג של צינור, שקוטרו גדול יותר ממטבע של 10 שקלים, בין 2.5 ס"מ ל-3.5 ס"מ. הוא יוצא מהלב, מהחדר השמאלי ונימשך עד לשיפולי הבטן. מהאאורטה יוצאים ענפים משניים לכל אברי הגוף החשובים כגון עורקי הלב המוח הגפיים, המעיים והכליות. באבי העורקים זורמים אלפי ליטרים במהלך היממה, רק להמחשה, בזמן מנוחה בשעה אחת עוברים דרכו כ-300 ליטרים של דם.

מהי מפרצת של האאורטה?   

אם כן, כאשר האאורטה מתרחבת, זוהי מפרצת. במילים אחרות מפרצת זו הרחבה של האאורטה. הרחבה/מפרצת יכולה להיות בכל מקום לאורך האאורטה. אפשר לדמות את ההרחבה לבלון שהולך ומתנפח.  ואכן כמו גם בבלון שממשיך להתנפח הרי כאשר ממדי האאורטה גדלים וקוטרה מעל 5 - 5.5 ס"מ הרי שהסכנה לקרע הולך וגדל ולכן אנחנו נמליץ למטופל לעבור ניתוח להחלפת המקטע הרחב, או השתלת צינור סינטטי להקטנת המקטע הרחב דרך המפשעה.

מפרצת של האאורטה אינה מחלה נדירה, השכיחות של מפרצת במקטע הביטני היא כ 4%—8% מהאכלוסייה , ואילו במיקטע החזי (טורקלי) הינה כ 4% --6%. המחלה מופיעה בעיקר אצל אנשים מעל גיל 50, ומעט יותר אצל גברים מאשר אצל נשים. מעניין לציין שכמעט 500 אנשים מתים בארץ מפריצה—קרע של מפרצת של האאורטה, רובם חולים שלא ידעו שהם סובלים ממחלה זו.

ואכן לא לחינם ניקראת המחלה הזו "הרוצח השקט", כיוון האאורטה הולכת וגדלה מבלי שהחולה מרגיש בכך. רק כאשר שממדיה עצומים או חלילה שהיא ניקרעת מופיעים הסימנים שבדרך כלל הם קשים, אבל אז לעיתים זה כבר מאוחר מדי.

למה היא מתרחבת? 

הסיבה השכיחה ביותר להרחבה של האאורטה היא כן... הזדקנות, האאורטה מאבדת מהגמישות שלה, מהאלסטיות שלה, היא הופכת להיות  יותר שבירה. ממש בדומה לרקמות אחרות שבגופנו, למשל העור שלנו, ואכן, במעלה הגיל העור הופך לפחות גמיש, הולך ומתקמט, מאבד מהאלסטיות שלו. בדומה לכך, גם באבי העורקים, כאשר נוסף לגיל המבוגר החולה סובל מיתר לחץ דם עישון ועוד גורמי סיכון אחרים הרי שלכל אלו תהיה השפעה על ממדי האאורטה. נזכיר מיד, שחלק מהפונים הם פונים צעירים יותר שהסיבה יכולה להיות תורשתיות או נטייה משפחתית, ולקבוצה ניבחרת זו המעקב והטיפול יהיו אדוקים מאוד.

איך מזהים את המחלה הזו? 

אכן הזיהוי הוא לעיתים קרובות מיקרי. אבל בגלל השכיחות היחסית גבוהה הרי שבשנים ההאחרונות ההנחיה שלנו היא להעלות את המודעות אצל המטופלים והמטפלים. פונה שמגיע לחדר מיון או לרופא המשפחה ויש היסטוריה משפחתית של מפרצת של כלי דם, או גורמי סיכון כמו יתר לחץ דם עישון או גורמי סיכון למחלות לב, הרי שנבקש לבצע אקו לב ואולטרסאונד בטן, בדיקות שאינן חודרניות, ועשויות לתת אינפורמציה רבה אודות ממדי האאורטה. לדוגמא, לפני מספר ימים פנה לרופא המשפחה גבר בריא בן 51 בגלל צריבה במתן שתן, שלח אותו הרופא למספר בדיקות כולל צילום חזה, ושם הועלה חשד להרחבה של האאורטה, שהתבררה כנכונה. ברור שאין קשר בין הצריבה במתן השתן לבין ההרחבה של האאורטה, אבל מרגע גילוי וזיהוי המימצא החל ברור מקיף שכלל אקו לב וסיטי של האאורטה, ואכן נמצאה מיפרצת של האאורטה העולה ובעקבות כך הוא נותח בהצלחה. 

גילו לי מפרצת.... אז מה הטיפול?

החשוב ביותר לשמור על אורח חיים נכון, להקפיד על ערכי לחץ דם נכונים. דהיינו פחות מ 140/85. להימנע מפעילות סטרסנטית, תחרותית. בהחלט חשוב לעשות ספורט, אך ספורט אירובי מבוקר. מומלץ לעקוב אחרי ממדי האאורטה כל 6 חודשים, באקו לב ואולטרסאונד בטן. ואם ממדי האאורטה הולכים וגדלים, מעל 5 ס"מ, יש לשקול טיפול ניתוחי, כאשר אם ההרחבה היא של האאורטה העולה ההמלצה תהיה החלפת האאורטה בניתוח "פתוח". מאידך אם ההרחבה היא האזור של האאורטה היורדת ההמלצה לעיתים תהיה השתלה ותיקון של המיקטע דרך המיפסעה. כמוזכר, במחלקת ניתוחי לב בבית החולים שיבא בתל השומר, ציינו השבוע אלף ניתוחי החלפת אבי העורקים.

שאלות תשובות בנושא תסמונת מרפן שאלות ותשובות >

שאלות תשובות בנושא מחלות האאורטה ואבי העורקים >