האם יש קשר בין הרחבה של האאורטה (אבי העורקים) לבין יתר כולסטרול בדם?

אנחנו מרבים מאוד לדבר על הכולסטרול ועל השפעתו השלילית לעורקים הכליליים ולעורקי "הביניים" כמו עורקי הכיליה עורקי המוח עורקי הגפיים התחתונות ועוד. אך מה באשר לעורק הראשי - לאבי העורקים להאאורטה?

אבל לפני כן, מהו בעצם הכולסטרול הזה שכל כך מרבים לדבר עליו? אם כן, מדובר בחומר שומני הנמצא בקרומים של כל תאי הגוף. 70 אחוז מהכולסטרול מיוצר בכבד, ומקורם של 30 האחוזים הנותרים הוא בתזונה - בבשר, בחלב ובחלמון של ביצים. זה לא כבר הוכח שהיפרכולסטרולמיה, המצב שבו ישרמות גבוהות של כולסטרול בדם, הוא אחד מגורמי הסיכון העיקריים להיווצרות היצרויות של כל הדם בלב וכן באיברים אחרים, למשל עורקי התרדמת (עורקי הצוואר, המובילים דם למוח) או עורקי הרגליים. היצרויות אלו נגרמות משקיעה של כולסטרול בדפנות כלי הדם, ובשרשרת האירועים הבאים (תהליך שבו משתתפים גם גורמים נוספים) קטן החלל של כלי הדם, של העורק, ובסופו של התהליך הוא עלול להיסתם. או אז מתרחשים התקפי לב, אירועים מוחיים ומחלות כלי דם אחרות.

ראוי לציין שאנו מבחינים בין שני סוגי כולסטרול, שלשניהם תפקידים מרכזיים בתהליכים של מחלות לב וכלי דם, אך בעוד שסוג אחד גורם לתחלואה, השני "מנקה" את כלי הדם ומגן עליהם ומסייע במניעת של מחלות לב. בשפה לא מקצועית הראשון הוא "הכולסטרול הרע" LDL, ואילו השני הוא "הכולסטרול הטוב", HDL. הצטברות  של "הכולסטרול הרע"  בדפנות כלי הדם עלולה לגרום לסתימתם וכתוצאה מכך להתקפי לב ולאירועים מוחיים, אבל חשוב גם לציין שהכולסטרול אינו רק "סותם" את כלי הדם אלא כשמדובר בעורקים הגדולים הוא תורם תרומה משמעותית להסתיידותם ומכאן להיחלשות הדופן ולעיתים להרחבת העורק ואף לקריעתו במקרים מסוימים. מצד שני "הכולסטרול הטוב" הוא זה שמסלק את עודפי הכולסטרול הרע מזרם הדם.

הוכח שככל שככל שגדלה רמת הכולסטרול הרע ביחס לכולסטרול הטוב, גדל הסיכון למחלות כלי דם. לכן השאיפה היא להוריד את רמת הכולסטרול הרע ולהעלות את רמת הכולסטרול הטוב. מלבד החשיבות של שמירה על דיאטה קפדנית, שלעתים עוזרת רק חלקית, פותחו בעשור האחרון תרופות יעילות מאוד ממשפחת הסטטינים להורדת הכולסטרול הרע, אולם הולך ומתברר שחשוב יותר להעלות את רמת הכולסטרול הטוב, ותרופות אלו או אחרות לא משפיעות על רמתו. מאידך, וזו הבשורה הטובה, פעילות ספורטיבית אירובית היא הדרך היעילה ביותר להעלות את רמת הכולסטרול הטוב.