הרחבה (מפרצת) של האאורטה (אבי העורקים), יתר לחץ דם, השמנה ופעילות גופנית

מה הקשר בין ענפי הספורט האירוביים, כמו ריצה, אופניים, הליכה, שחייה, לירידה במשקל?
מה הקשר ליתר לחץ דם, הרחבה של האאורטה ומחלות כלי דם נוספות?

אז..... כן הכל קשור. אומנם לא כל מי שסובל מיתר לחץ דם הוא עם משקל יתר, אמנם לא כל חולה עם יתר לחץ דם סובל ממפרצת של האאורטה אבל כן, כמעט לכל חולה עם מיפרצת של האאורטה יש יתר לחץ דם.  
ואיפה ניכנס כאן עניין העיסוק בספורט? והמשקל?  אז, בואו נדבר על זה.... 

האם ספורט באמת מרזה?

מכונת הגוף היא מכונה מאוד מורכבת, אבל מערכת ההפעלה שלנו היא בסך הכל קלה וידידותית למשתמש... איך שלא נסובב את זה, בסופו של דבר יש מאזן של הכנסה והוצאה - קלוריות, קלוריות, קלוריות... מאוד פשוט וקל לחשב זאת.  

אבל רגע לפני כן, אולי רק נזכיר לעצמנו מה זאת קלוריה.
אנו מרבים כל כך להשתמש במילה הזו, מהי קלוריה?

קלוריה היא יחידת מידה לאנרגיה ולחום. כשאנחנו אומרים קלוריה אחת, הכוונה לכמות החום הדרושה כדי לחמם גרם אחד של מים במעלה אחת (צלזיוס). ובהתאמה, 1,000 קלוריות הן כמות האנרגיה הדרושה לחימום ליטר אחד של מים במעלה אחת.

כולנו "שורפים" קלוריות, כל הזמן, ללא הפסק. גם בשינה, במנוחה, אנחנו "שורפים" קלוריות, אם כי כמובן שפחות מאשר בפעילות מאומצת. כדי לחשב את מספר הקלוריות שאנו "שורפים" יש להכניס את כל המשתנים של גיל, מין, גובה, מבנה גוף, פעילות יומיומית ועוד ועוד ועוד, יש כמה שיטות לחישוב וכל מיני מחשבונים למדידות הללו, אבל כדי לקבל מושג מאוד כללי ניתן לומר שגבר "שורף" או מוציא, בממוצע כ-2,500 קלוריות ביום, ואישה כ-2,000 קלוריות ביום.

אם כן, זו ההוצאה. אם נחזיר בדיוק את אותו מספר קלוריות לגופנו, משקלנו לא ישתנה. לעומת זאת, אם נחזיר יותר, המאזן יהיה חיובי ונעלה במשקל, ובמילים פשוטות - נשמין.  

סיפורו של דני, שהשמין מחצי מנה פלאפל

חברי דני, בן 43, הוא לא ספורטאי אבל מאוד מקפיד על אורח חיים בריא. הוא רואה חשבון, עובד שעות רבות. בחישוב קלוריות נראה שהוא שורף כל יום 2,000 עד 2,500 קלוריות, ומשקלו היה יציב לגמרי במשך שנים. באחרונה פתחו מתחת למשרדו דוכן פלאפל, ומאז הוא אוכל "רק" חצי מנת פלאפל כל יום, מה זה כבר חצי מנה כל יום? דני עלה, מבלי משים, חצי קילו בחודש. החשבון הוא פשוט ביותר: "בזכות" חצי המנה הוא הכניס לגופו 400 קלוריות נוספות בכל יום. לאחר כמה חודשים הוא הוסיף עוד כמה קילוגרמים למשקלו. 

חישובי שריפת קלוריות

גם ההפך הוא נכון, כמובן – אם נשרוף יותר קלוריות ממה שאנחנו מכניסים – נרזה. זה פשוט מאוד. אם נתרגם את זה למספרים, יכול להיות שנתאכזב קצת. בואו נראה קצת מספרים:
בשעת הליכה מהירה אנחנו שורפים 300 קלוריות (פרוסת לחם +פיתה).
בשעת רכיבה מהירה אנחנו שורפים 600 קלוריות (מנת פלאפל).
בשעת ריצה אנחנו שורפים 900 קלוריות (מנת פלאפל+כוס קולה).

חשוב להבין שהעניין הקרדינאלי הוא לא מספר הקלוריות שאנו שורפים באימון, אלא אורח החיים. ברגע שאנחנו מתאמנים באופן סדיר, זה הופך עם הזמן לאורח חיים, להרגל. אנחנו מתחילים לארגן את כל הדיאטה באופן שונה, מקפידים יותר על אורח חיים בריא, מתכננים מה לאכול, כמה לאכול ומתי לאכול. אם יש לי אימון הערב, זה אומר שאני חייב לאכול, אסור לי לוותר או לדלג על ארוחה. אני לא אוכל מאכל עשיר בשומן, מטוגן, או "כבד", ש"יעלה לי" למעלה בזמן האימון. אם יש לי אימון בבוקר אקפיד ללכת לישון מוקדם וסדר יומי יהיה נכון יותר, ומתוך כך בסופו של דבר אקפיד על תזונה נכונה ועל אורח חיים נכון יותר.

ושוב, אנחנו לא מדברים על ספורטאי מקצועי, שמתאמן בכל יום ארבע עד שש שעות ויותר, ברור שאדם כזה שורף אלפי קלוריות ביום וחייב להחזיר דרך המזון את הקלוריות שאיבד. מדובר בספורטאי החובב, שכל יום מתאמן כשעה, אולי קצת יותר, רץ, שוחה או רוכב.  

תופעה של השמנה לאחר תחילת עיסוק בספורט

אם כן, נראה שהשאלה "האם ספורט מרזה?" היא קצת טיפשית, מיותרת, בעצם. אבל מצד שני, כל אחד מאיתנו נתקל לא פעם בסיפורים כמו: "אני יוצאת להליכה שלוש פעמים בשבוע, כל פעם 40 דקות, כולל 10 דקות ריצה, ולא ירדתי אפילו גרם...!" הרבה מחבריי ומטופלי החלו לצעוד לאחר שעברו ניתוח או התקף לב, ובמקום לרזות הם השמינו. איך זה יכול להיות? זה פשוט מאוד: הם אמנם צעדו שלוש פעמים בשבוע, כל פעם 40 דקות, ואמנם ההליכה הייתה בקצב סביר, אבל לפני היציאה להליכה אכלו ארוחה קטנה ואחרי שחזרו מהפעילות שוב אכלו, הפעם ארוחה גדולה..  

כבר לפני כמה עשורים הבינו חוקרים רבים שדיאטה שתכליתה ירידה במשקל, בדרך כלל אינה מצליחה. בחלקן הגדול של הדיאטות רואים תוצאות בשלב הראשון, אבל מחקרים מראים שבלי פעילות גופנית מתאימה, שגרתית, יומיומית, רוב האנשים מעלים בחזרה בשנה הראשונה שני שליש מהמשקל שהורידו במהלך הדיאטה ולאחר חמש שנים חוזרים למשקלם הקודם או אף נעשים שמנים יותר. 
שאלות תשובות בנושא תסמונת מרפן שאלות ותשובות >

שאלות תשובות בנושא מחלות האאורטה ואבי העורקים >